1
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
Miközben sokaknak kétségkívül
nyugtalanító lehet napjaink meg-
annyi európai történése, nekünk,
magyarországi keresztényeknek,
idén húsvétkor kétszeresen is
okunk volna fesztelen ünneplésre.
Tudom,
hogy
elsősorban az
egyéni élethelyzet (egészségi ál-
lapot, családi-, munkahelyi vi-
szony stb.) ha
tározza meg kinek-
kinek a közérzetét, de időnként
amúgy sem ártana tudatosíta-
nunk, hogy ha
zánk jelenlegi hatá-
rain belül - idestova több mint hat-
van éve - nem dördültek fegyve-
rek, hogy alapve
tően békében,
bizton
ságban élhetünk. Meg aztán
(
gondoljunk akármit a mostani
kormányról), az azért nem semmi,
hogy nálunk állami emlékbizottság
is alakult a reformáció emlékévé-
nek megünneplésére…S, hogy
mindezekért miért épp húsvét le-
het az egyik legjobb alkalom a
hálaadásra?
Például azért, mert akiknek hite
nem kételkedik Krisztus feltáma-
dásában, azok tudják, hogy ők
egy másik, teljességgel békessé-
ges országnak is teljes jogú ál-
lampol
gárai. És bár polgár-
jogunkat a Mennyor
szágba ingyen
kegye
lemből nyerhettük - nyerhet-
jük el, azt sem árt tudatosítanunk,
hogy ennek a kegyelemi ajándék-
nak az árát Jézus Krisztus „fizette
meg” helyettünk – a golgotai ke-
reszten. Halála és feltámadása
teljesítette be Isten üdvtervét, s
tette lehet
ővé, hogy – mondjuk –
Te, kedves moson
magyaróvári
evangélikus testvérem, nagyon
azért ne vedd szívedre napjaink
megan
nyi nyugtalanító evilági
történését!
Mert emlékezzünk csak! Ama vi-
rágvasárnapon
a
hallelujázók
többsége politikai változást, vál-
toz
tatást remélt a Jeruzsálembe
vonuló Jézustól, miként az őt ha-
lálra szánó zsidó főpapokat is ha-
talmi szempontok vezérelték, és
term
észetesen Pilátus is politikai
megfontolásból mosta kezeit. Leg-
többek számára az egész ke-
resztre feszítési kálvária csupán
aktuálpolitikai játszmák következ-
ményének tűnhetett. És egyfelől
az is volt. Ám miközben a nagyhét
szereplőinek többsége saját érde-
keinek érvényesülését vagy ép-
pen kudarcát látta Jézus keresztre
fe
szítésében, valójában az Úristen
– próféciákban megjövendölt –
terve ment végbe, az egész em-
beriség üdvözítésére?! …Hogy a
benne hívők – a Mennyország
polgáraiként – egyszer s minden-
korra
biztons
ágban tudhassák
magukat.
T. Pint
ér Károly, főszerkesztő
Evang
élikus Élet
„Amikor megláttam, lába elé es-
tem, mint egy halott, ő rám tette
jobb
ját, és így szólt: Ne félj! Én
vagyok az első és az utolsó, és az
élő. Halott voltam, de íme, élek
örökkön-örökké, és nálam vannak
a halál és a pokol kulcsai”. (Jel. 1,
17-18)
– Domitianus császár ural-
kodása idején vagyunk. Ő az első
ural
kodó, aki elvárta, hogy Isten-
ként tiszteljék. János talán ezért is
kerül vele összetűzésbe, aminek
ered
ményeként száműzik őt Pát-
mosz szigetére. Itt kinyilatkozta-
tást kap. Jánost letaglózza a láto-
mási élmény, szinte halottként
esik a földre. Amikor aztán meg-
hallja a félelmét eloszlató jézusi
szót: „Ne félj”, már boldogan hall-
gatja a fel
támadott Jézus szavait.
A halál nem lett kevésbé félelme-
tes Jézus óta sem. Sok ember
életét tartja rettegésben. Sok em-
ber élete válik miatta örömtelenné.
Pedig a feltámadásban nem ké-
telkedő hit csodákra képes.
(Folyt. a 2. oldalon)
IV. évfolyam 1. szám
•
2017. Húsvét
Erős vár a mi Istenünk!
A Mosonmagyaróvári Evangélikus Gyülekezet Hírlevele
2
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
…
Ne félj!
Roger Pironneau nevű francia em-
bert a német katonai törvényszék
halálra ítélte, és 1942. július 29-én
– tizenegy hónapnyi fogság után –
agyonlőtték. Egy levelet találtak
nála, amit a szüleinek írt. Így bú-
csúzott tőlük:
„Drága jó szüleim! Hamarosan
agyonlőnek, délben. Most negyed
tíz van. Öröm és megindultság tölt
el. Bocsássatok meg mindenért!
Őrizzétek meg hiteteket! Ne gyű-
löljétek azokat, akik agyonlőnek!
Sze
ressétek egymást, ahogy Jé-
zus is szeretett!
Most már negyed
11 van. Nyugodt vagyok és derűs.
Megszo
rítottam őreim kezét. Nagy
öröm! Boldog vagyok, mert az Is-
ten jó. Hallom, hogy már jönnek
értem. Mosolygok, írásom egyre
nyugodtabb. Pedig egyre közeled-
nek a lépések, értem jönnek. Nem
cso
dálatos ez a nyugalom? Térje-
tek meg Jézushoz!’
A halálon diadalt vett Jézus. Min-
denkinek meg tudja adni ezt a b
é-
kés, nyugodt szívet. Mert őnála
van az élet forrása, mert halott
volt ugyan, de íme, él. E tény fé-
nyében kell szemlélnünk az életet.
L
egyen ez a te erőforrásod is!
Fájdalom és halál, szenvedés és
baj ránk nehezedhet, de össze
nem törhet. Érted-e? Hiszed-e?
Ez húsvét igazi örömüzenete.
„BOLDOG VAGYOK,
MERT AZ ISTEN JÓ.”
Rónay György: Lábadozás c. ver-
sében így ír. „Fájnak az inak, sa-
jognak a csontok, mégis kelj föl és
próbálj járni. Mindig egy lépéssel
közelebb hozzám. Ha szédülsz is,
ne félj! Én itt vagyok! Mindig meg-
kapaszkodhatsz ben
nem!”
Így kívánok áldott húsvéti ünnepe-
ket!
Kiss Miklós
esperes-
lelkész
Egy neves
csillagászati időpont
Igaz, hogy
Jézus haláláról és fel-
támadásáról való megemlékezés
már a niceai zsinatot megelőzően
is a tavaszi időszakban volt, de a
döntés értelmében a húsvét idő-
pontjának kiszámítását a tavaszi
napéjegyenlőséghez kötötték. A
napkultusz szerepe is f
ellelhető,
hiszen ezen időponttól kezdődően
lesznek hosszabbak a nappalok.
Zsidó húsvét
A zsidók a pészachot (az Egyip-
tomból való kivonulásukat) tavasz
elején ünnepelték, akkor, amikor a
vallásos emberek tömegével za-
rándokoltak Jeruzsálembe. Ezt
használta ki többször is Jézus ta-
nításainak kifejtésére, így termé-
szetes, hogy elitélése is egy eh-
hez közeli időpont lehetett.
Pogány hagyomány
A pészach, így áttételesen a hús-
vét is a pogány termékenységi
ünnepekhez kapcsolódott, amely-
ben az egyistenhit sze
rtartásele-
mei
ősi rítusokkal keveredtek. A
húsvéti tojásfejtés, de maga a
nyuszi is a pogány termékenységi
ünnepségek maradványa, amely
ma Ma
gyarországon ismét igen-
csak di
vatos szokásként jelenik
meg. A lányok zöld ágakkal való
megcsap
kodása, a villőzés (a
megújulás szimbóluma) is régi
népi szokás, akárcsak a bajelhárí-
tó barkaszentelés, a megtisztulást
jelképező locsolás.
Germán istenkultusz
A germán Ostarának, az alvilág, a
termékenység istennőjének ünne-
pe is éppen a tavaszi napéjegyen-
lőség környékére esett. Ekkor a
germánok tojásokat ajándékoztak
egymásnak, majd megették. A
germán és a magyar népnél is
megfigyelhető a keresztény és a
korábbi ősi tradíciók összeolvadá-
sa a húsvéti ünnepkörben.
Jézus halála és feltámadása
A
húsvét a kereszténység legna-
gyobb ünnepe. Jézust a pészách
idején ítélik halálra, feszítik meg
egy pénteki napon. Harmadnapra,
vasárnap feltámadt a halottak kö-
zül. Kereszthalálával nem a vilá-
got szabadította meg a szenve-
déstől, hanem megváltotta vala-
mennyiünk bűnét, feltámadásával
pedig győzelmet aratott a halál
felett. A ke
resztény hívők erre
emlékeznek, ezt ünneplik húsvét-
kor, függetlenül a hagyományok-
tól, és függetlenül attól, hogy az
éppen milyen napra esik.
El Greco:
Krisztus keresztre feszítése
„Három óra tájban Jézus hango-
san
felkiáltott: Éli, éli lamá sabak-
táni!” — „Én Istenem, én Istenem,
miért hagytál el engemet?
(Mt. 27, 46)
3
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
Pál Ferenc atya, akit „pálferi” né-
ven is
mer az egész ország — „A
húsvéti fény nem kívülről árad a
vil
ágra, hanem belülről sugárzik
kifelé, és Jézus ezt pontosan elő-
re megmondta. Azt mondta:
„Ne
keress
étek Isten országát úgy,
hogy bárki is azt mondhassa, itt
van, vagy ott van, mert Isten or-
szága bennetek van, és köztetek
van.” Ezért a húsvéti fény az em-
be
ri szívben és az emberi szívek
között világít. És ha ott nem vilá-
gít, akkor nincsen.”
Sík Sándor
(1889-1963)
Angyal
(részlet)
Angyal, jóságos útitárs,
Ki mellettem komoly szelíd
nagy
testvér módra jársz,
És ujjad illetése könnyű, mint
sóhajtás a boldog ember ajakán
S mosolyod édes, mint egy kisded
álma karácsony éjszakán:
Esengve kérlek, drága szép barát,
(Hernyónak hogyha kérni
pillan
gót szabad)
Lebbentsd föl egyszer boldog
ar
cod fátyolát,
Mutasd meg arcodat!
Vajas Viola, a legmosolyg
ósabb
konfirmandusunk
— „A 40 napos
böjti időszak alatt és Húsvétkor is
Jézusra emlékezem. A konfirmá-
ció ünnepére való felkészülés so-
rán is tanulunk a passióról, Krisz-
tus szenvedéstörténetéről. Kisebb
koromban a legfontosabb az volt a
számomra, hogy megjöjjön a nyu-
szi. Sok apró csokoládéstojással
behintett út vezetett az igazi meg-
lepetéshez, a nagy csokoládé
nyuszihoz. Igen, a Húsvét a leg-
szebb tavaszi ünnepük.”
Nády Mária
(
Mosonmagyaróvári költőnő)
A kereszt
(részlet)
Mindenütt belebotlasz
Állva vagy fekve
Épen vagy törötten
Kőből, fából, pléhből
Felkiáltójelként jelez
Képlete Ég és Föld között lebeg
Árnyéka kísér
Arasznyi felszínlét
Völgykatlan poklában
Arcának, arcod részese
(2009)
Varga Ta
más, az önzetlen szabó
— „A Húsvétra várás és maga a
Húsvét is a lelkem megtisztulását
jelenti, és a megkönnyebbülést
hozza el számomra. Ilyenkor min-
dig arra gondolok, hogy Jézus
énértem is meghalt, és halálával
engem is megváltott a bűntől.
Ezért adok hálát az Atyának, a
Fiúnak és a Szentléleknek csen-
des imáimban. Talán ilyenkor még
fontosabb, hogy az istentiszteletek
alkalm
ával közösen éneklünk, és
hallgatjuk a lel
kész úr szavait.”
Túrmezei Erzsébet
(1912-2000)
Húsvét hajnalán
(részlet)
„Alig várták, hogy jöjjön a reggel,
s most bánatosan, illatos kenetekkel,
sírva sietnek a sír felé hárman,
epesztő,
emésztő, roskasztó gyászban.
Ím ébred az élet
és támad a nap már.
A madarak kara
csak egy fénylő sugarat vár,
és csattog az ének száll által a légen
fel, fel az ég felé…
Csak úgy, mint régen.
Jaj, az a régen! Ne fájna az emlék?
4
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
20
16. január 18-22.
Ökumenikus imahét — Katolikus
és református testvéreinkkel (a
papok és lelkészek szolgálata
mel
lett) közösen imádkozunk és
énekelünk Isten dicsőségére.
2016. február 21-23.
Evangelizáció — Gyülekezetünk
meghívására Végh Tamás, Buda-
pest-
fasori ny. református lelkész,
az "Isten országa örömhíre" cím-
mel tartott négy részes evangeli-
zációs sorozatot templomunkban.
A videofelvétel a gyülekezet hon-
lapján a galériában található
2016. április 3.
Konfirmáció — Konfirmációi val-
lástételt tettek:
Glaser Ferenc,
Horváth Hanna Sára, Jankó Do-
nát, Jankó Doroti, Jankó Olivér,
Kovács Laura, Nagy Emília Gréta,
Papp Ákos, Szabó Dániel, Turek
Gábor, Vizsy Dorina Napsugár.
2016. m
ájus 16.
Egyházmegyei Missziói Nap —
Pünkösdhétfőn, Téten rendezték a
Győr-mosoni Evangélikus Egy-
házmegye Missziói Napját.
Ig
ét hirdetett Weltler Gábor ma-
lomsoki lelkész, közreműködött a
Szivárvány keresztény zenekar.
Utána Blatniczky János beledi lel-
kész "A misszionáló gyülekezet"
címmel adott elő. Ebéd Újszászy
Kovács Kata andragógus tartott
el
őadást: Hitünk és gyermekeink
jövője, végül a Szivárvány zene-
kar adott
bizonyságtevő koncertet.
2016. június 18.
Gyülekezeti kirándulás — Társ-
gyülekezeteinkkel közös kirándu-
láson elmentünk Lovászpatonára,
lelkészünk első szolgálati helyére.
Az
evangélikus templom egyike
az or
szág legrégebbjeinek.
B
akonybélen megnéztük a Ben-
cés monostort, az arborétumot és
a
Bakonyi erdők háza kiállítást. A
Pannon
csillagd
ában előadást
hallgattunk. A napot a Bor
ostyán-
kútnál fejeztük be. Szent Gellért
püspök-vértanú az 1030-as évet
megelőzően sok időt töltött itt re-
meteként. Emlékét őrzi az itt emelt
kápolna. Az utazás képei a gyüle-
kezeti honlapon megtekinthe
tők.
2016. október 2.
Vasárnap esti istentisztelet —
Gyülekezetünk most 2. alkalom-
mal is meghívta szolgálatra Végh
Tamás ny. református lelkipász-
tort, aki
a február végi evangelizá-
ciós sorozatának igéit elevenítette
fel azzal a céllal, hogy elindítsa,
bátorítsa, erősítse, mélyítse a
Krisztusban vetett hitünket.
2016. november 10-13.
Evangelizációs sorozat — A
gy
őri Keresztény Testvérközösség
felkérésére Ittzés István ny. evan-
gélikus lelkész tartott evangelizá-
ciót Egyedül Jézus... címmel,
amely
János evangéliuma 14.
fejezet 6. vers
ének kijelentéseire
épült.
2016. december
Adventi szeretetvendégség —
A
három alkalom szeretetteljes
légkörben zajlott, mint mindig. A
r
övid áhítatot követően kötetlenül
beszélgettünk. December 8-án a
gyülekezet tagjai, hittanosai, kon-
firmandusai vers
sel, énekkel és
hangszerrel s
zolgáltak. Ezúton is
k
öszönet érte.
2016. évi felújítási munkák
A templom
külső málladozó lába-
zata került felújításra egy speciá-
lis, légpórusos szárító vakolattal,
mely lehetővé teszi a téglaszerke-
zetbe felszívódó talajvíz kiszellő-
zését is. A kivitelezést a Szabó és
Társa Kft. végezte. Köszönet a
munkáért. Köszönet a Városi Ön-
kormányzat 500.000 Ft-os támo-
gat
ásáért is!
A parókia
épületében korszerűsí-
tették a fűtést és felújították a lel-
készlakást. A munkák zömét a
Szagép Kft. végezte, de a gyüle-
kezeti tago
k is besegítettek.
Külön köszönet illeti
Buga László
testv
érünket, aki igényes asztalos
munkájával csökkentette kiadása-
inkat. K
öszönet mindenkinek, akik
munkájukkal, adományaikkal segí-
tették a tervek megvalósítását.
5
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
H
H
á
á
z
z
a
a
s
s
s
s
á
á
g
g
u
u
k
k
r
r
a
a
I
I
s
s
t
t
e
e
n
n
á
á
l
l
d
d
á
á
s
s
á
á
t
t
k
k
é
é
r
r
t
t
e
e
Far
kas János (rk.) és
Keszőcze Marianna (ev.)
"Ezért hagyja el a férfi
ap
ját és anyját, ra-
gaszkodik fele
sé-
géhez, és lesz-
nek ketten egy
testté. Úgyhogy
már nem két test,
hanem egy. Amit
tehát az Isten egybekötött, ember
azt el ne válassza." (Mt 19,4-6)
M
M
e
e
g
g
k
k
e
e
r
r
e
e
s
s
z
z
t
t
e
e
l
l
t
t
e
e
t
t
t
t
e
e
k
k
Orosz Nolen Attila
Valach Zselyke
Hajgató Alexa Anna
Grieszmayer Anna
Horváth Júlia
Mazán Ádám és Mazán Dávid
Györgyovics Ajna
Györgyovics Márton
Szaló Rozina
Takács Norbert és Takács Zalán
Emma-Lena Rosenow
Glaser Szofia
és Glaser Olivér
„Elmenvén azért, tegyetek tanít-
ványokká minden népeket, meg-
keresztelv
én őket az Atyának, a
Fiúnak és a Szentléleknek nevé-
ben, tanítván őket, hogy megtart-
sák mindazt, amit én parancsol-
tam néktek, és íme, én tiveletek
vagyok minden napon a világ vé-
gezetéig.” „Aki hisz és megkeresz-
tel
kedik, üdvözül, aki pedig nem
hisz, elkárhozik.”
(Mt28: 19-
20; Márk 16:16)
Már nincsenek közöttünk
Özv. Winkler Ágostonné 83 év
Horváth Balázsné
63 év
Özv. Balka Sándorné
85
év
Glaser Lajos
63
év
Sághy Kálmánné
84
év
Dobrádi Antal
81
év
Malek Jenő
89
év
Denk Ernőné
90
év
„Jézus ezt mondja: Az Atya ha-
talmat adott a Fiúnak az ítéletté-
telre is, mert ő az emberfia. Ne
csodálkozzatok ezen. mert eljön
az óra, amelyben mindazok, akik
a sírban vannak, meghallják az ő
hangját, és kijönnek: azok, akik a
jót tették, hogy feltámadjanak az
életre, azok pedig, akik a gonoszt
cselekedték, hogy feltámadjanak
az ítéletre.”
(Jn5,27-29)
Van-E ISTEN?
Egy ember elment haj
at vágatni,
szakállt nyíratni. Ahogy a fodrász
dolgozni kezdett, besz
édbe ele-
gyedtek. Sok mindenről szót ejtet-
tek, v
égül szóba került Isten is,
mire a fodrász kijelentette:
‒ Nem hiszem, hogy van Isten.
‒ Miből gondolja? – kérdezte a
vendég.
‒ Nos, csak ki kell nézni az ut-
cára, hogy mindenki megértse,
miért nem létezhet Isten.
‒ Most mondja meg őszintén,
ha létezne, hogy lehetne annyi
beteg ember a világon? Hogy is
hagyhatnának el szülők a gyere-
keket? Ha létezne, se szenvedés,
se fájdalom nem lenne. Elképzel-
hetetlen egy szeretetteljes Isten,
aki lehetővé teszi mindezt körülöt-
tünk.
A vendég gondolkodott egy kis
ideig, azt
án úgy döntött, hogy nem
válaszol a fodrász feltevésére,
mert nem akart vitába keveredni.
A
fodrász befejezte a dolgát, a
vendég fizetett, majd elbúcsúzott
tőle és kilépett az utcára. Azonnal
feltűnt neki egy ember, akinek
hosszú, gondozatlan haja és lo-
b
oncos szakálla volt. Piszkosnak
és kulturálatlannak tűnt. A vendég
visszament a
fodrászüzletbe, ahol
megszólította a fodrászát:
‒ Tudja, mit mondok? Nem lé-
teznek fodrászok a világon!
‒ Hogy mondhat ilyet uram? –
kérdezte meglepetten a fodrász. –
Hiszen itt va
gyok én! Márpedig én
fodrász vagyok! Épp most fejez-
tem be az ön hajának és szakál-
lának a rendbetételét.
‒ Nem, nem! – erősködött a
vendég. Fodrászok márpedig nin-
csenek. Ha
léteznének, akkor
nem lennének olyan hosszú, gon-
dozatlan hajú és szakállú embe-
rek az u
tcán, mint az az ember
ott, látja?
‒ Ah, de hát attól még létez-
nek fodrászok! – válaszolt a mes-
ter.
– Tehetek én arról, hogy az az
ember nem jön be hozzám?"
‒ Hát ez az! – bólintott rá a
vendég. – Éppen erről van szó!
Isten is
létezik! Tehet ő arról, hogy
az emberek nem fordulnak hoz-
zá? hogy nem keresik meg őt?
Ezért van olyan sok fájdalom és
szenvedés a világon.
A
pelikánt a keresztény hagyo-
mány a közép-
kortól kezdve
eucharisztikus
szimbólumként
tartja sz
ámon,
mert életet adó
vérét
párhu-
zamba állította
a megváltó Krisztus kiontott véré-
vel. A halottakat életre keltő vér az
olt
áriszentséget és a keresztet
idézi, amit a Paradicsom egyik
híres sora (XXV,113) pelikánunk-
nak mondja Jézus Krisztust.
6
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
1512. október 16-án született Bo-
ba mellett, az egykori
Vadasülé-
sen.
Krakkóban tanult, itt ismer-
kedhet
ett meg a reformációval.
1553-
ban a Pozsony megyei Víz-
kelet papja. E
retnekség miatt kiát-
kozták, így menekülnie kellett. A
reformációt pártoló Miksa trónörö-
kös oltalma alatt a Moson megyei
Óvár és Kálnok lelkipásztora lett.
Elszántan terjesztette az új tano-
kat, vitázott a katolikus papokkal.
1558-
ban nyomdát rendezett be a
városban. Elsőként saját prédiká-
cióit adta ki, amelyért ismét kiát-
kozták. Ennek dacára is kinyom-
tatta Sztárai Mihály (kortárs evan-
gélikus lelkész) egyik hitvitázó
színművét és Heinrich Bullinger
(kortárs svájci reformátor) magya-
rokhoz írt levelét. Huszár Gál ma-
gyaróvári oktató-nevelő munkája
is figyelmet érdemel, mivel saját
költségén prédikátorképző iskolát
létesített, a szomszéd falvakba
pe
dig kiküldte tanítványait, hogy
gondozzák a híveket.
A kas
sai városi tanács 1559-ben a
protes
tánssá lett város lelkészévé
foga
dta. Alig egy évre rá családjá-
val együtt börtönbe vetették, de a
hívek kiszabadították. Debrecen-
be menekült, ahol a még Óváron
nyomtatásba fogott énekes köny-
vét is megjelentette. Két év múlva
már Komáromban találjuk, ahon-
nan egy év elteltével menekülnie
ke
llett. Balassi Bálint majdani ne-
ve
lőjeként is szolgáló Bornemisza
Péterrel (lelkész) közösen prédi-
káltak Nagyszombatban.
1568-
ban
Csallóköz-Mátyusföld
püspöke. Bornemissza segítségé-
vel állította fel 1573-ban a nyom-
dáját, ahol többek között barátja
prédikációkötetét és az evangéli-
kusok által használt komjáti éne-
keskönyvet is elkészítette. Huszár
Gált 1775-ben Pápára hívják lel-
késznek. Még abban az évben,
pestisben meghal. Nyom
dáját ott
élő fia, Huszár Dávid vitte tovább.
Az
általa kiadott könyvek, mind a
lutheránus, mind a kálvinista ta-
nok
irányában hatottak, így
az
evang
élikus és a református
egyház is sajátjaként tiszteli,
az
egykori katolikus papot.
—
Nem vitatható, hogy még a
legjobban szervezett közösség is
elérkezik egy olyan ponthoz, ami-
kor szembe kell néznie a változá-
sok szükségességével – mondta
Kapui
Je
nő
atya, a moso-
ni Nepomuki
Szent János
Plébánia 40
évvel ezelőtt
felszentelt
plébánosa. –
Ilyenkor min-
denkinek arra
kell törekednie, hogy a hibákat a
lehető leggyorsabban kijavítsák. A
megújhodás legjobb, legigazabb
módja szerintem a belső reform.
Luther idej
ében is az lett volna, és
nem egyházszakadást elindítani.
Ennek a lépésnek a mai napig is
ható következményeként éljük
meg, hogy egyházak sokasága
jön létre, és ezek kivétel nélkül az
úgynevezett protestáns oldalon
keletkeznek. Bár ez egyáltalán
nem jó, kár a megváltoztathatatlan
dolgokon révedezni, mert ennél
sokkal fontosabb feladatunk is
van. Mi keresztények nem gyűlöl-
ködhetünk, mert ezzel a hitetlenek
malmára hajtjuk a vizet. Talán
éppen a Húsvét, és Jézusnak az
utolsó vacsorán elmondott szavai-
ra kell em
lékeznünk: „Arról tudják
majd meg rólatok, hogy a tanítvá-
nyaim vagytok, hogy szeretettel
vagytok egymás iránt.” Az Euró-
pai-
szintű, de mondhatnám, vi-
lágméretű vallásellenesség és
vallástalanság ellen csak az egy-
házak összefogásával, az evan-
g
élium hirdetésével és a krisztusi
szeretet példamutató gyakorlásá-
val, a megbocsátás erényének
felmutatásával vehetjük fel ered-
ményesen a küzdelmet.
7
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
XVI. Benedek pápa
Ratzinger bíboros, a későbbi XVI
Benedek az evangélikus és katoli-
kus közeledésről azt írta, hogy a
lutheri ostoroz
ásoknak abban a
korban volt igazságalapja. Az el-
múlt félévezred azonban új megvi-
lágításba helyezte a megigazulás
tanát: „Újra meg kell tanulnunk
megérteni Istent, […] aki ismer
minket, és aki belénk ültette a
végtelen iránti vágyat. […] Újra
meg kell ismernünk Krisztust, […]
Így kell újra megértenünk a bűnt,
az ítéletet és kegyelmet. Ez a tö-
rekvés hatja át az evangélikusok
és a katolikusok között létrejött
megállapodást.”
Ferenc pápa
2016-
ban Ferenc pápa a Luther-
500 em
lékév kapcsán többször is
beszélt a reformációt elindító teo-
lógusról, aki joggal háborodott fel
az akkori katoli
kus egyházon belül
ur
alkodó korrupció, a világiasság,
a pénzsóvárság és a hatalomvágy
miatt.
„Hálával ismerjük el, hogy a
refor
máció segített még inkább
központi jelleget adni a Szentírás-
nak a kato
likus egyházon belül" –
mondta a katolikus egy
házfő…
Ma a lutheránusok és a katoliku-
sok, a protestánsokkal együtt,
egyetértünk a megigazulásra vo-
natkozó tanban.”
AZ ÉLŐ LUTHER
a látható és a láthatatlan egyház
A téma aktualitását a Jubileumi év
és az a körülmény adja, hogy az
evangélikus keresztyénség mos-
tani
megújulási
folyamatában
szükségszerűen előtérbe kerül
Luther egyházról szóló tanítása.
Számára mindvégig nyilvánvaló,
hogy Jézus Krisztus csak egy
egyházat alapított, tehát az egy-
ház elnevezés semmiféle emberi
alakulatra nem alkalmazha
tó.
A
z egyház Krisztus teste.
Az egyházat senki sem látja, ha-
nem csak hiszi az Ige által – írja
Luther. Az egyház csak a hitnek
lehet a tárgya. A kereszt, a szen-
vedés, üldöztetés mindig nyomon
kíséri e világban az istenit, hogy
annál inkább elrejtse azt a termé-
szetes tekintet elől.
Ez a ke
reszt bölcsessége.
Az egyház elrejtettsége dacára se
megismerhetetlen
, mert a hit által,
a hívő számára láthatóvá válik. A
„láthatatlan"
egyház
eszerint
egyúttal „látható" is. Ez tehát nem
két különböző egyházat jelent,
hanem ugyanannak az egy egy-
háznak a két oldalát. A „látható-
ság" éppen úgy hozzátartozik az
egyház lényegéhez, mint a „látha-
tatlansága". A lutheri egyházfoga-
lomnak gyakorlati jelentősége
éppen a láthatóság helyes értel-
mezésében s annak következmé-
nyeiben domborodik ki.
Luther szerint
az egyház három ismertetőjegye:
a keresztség,
a kenyér (úrvacsora)
és az evangélium (az Ige).
Elsősorban az Ige, mely testté lett.
A
z egyház igazi tagjai, a szentek
is el vannak rejtőzve, nem ismer-
hetők fel. Az egyház a kereszt
m
ögött létezik.
Dr. Wiczián Dezső,
egyetemi oktató
AZ ÁGOSTAI HITVALLÁS
egyházképe
Egyházközségünk
Smidéliusz And-
rás (kajárpéci lel-
kész) ágostai hit-
tételekről
tartott
előadásával nyi-
totta meg a Lut-
her-
év gyülekezeti
prog
ramsorozatát.
A Confessio Augustana 2 fejezet-
ből és 28 tételből áll. Az első 21 a
hívők számára a legfontosabb hit-
tételeket, a másik a Bibliával nem
egyező tanokat sorolja fel.
Az isteni szentháromságban min-
denekfelett hinni kell. Mindenki
kárhozatra születik, de a kereszt-
ség és Szentlélek munkája által
válik érdemessé az örök életre,
Krisztus végítélete szerint. A meg-
igazulás a hit által történik, és ezt
Szentlélek közvetíti. Az egyház a
szentek közössége. Krisztus teste
és vére az úrvacsorában valósá-
gosan jelen van. A szentségek
célja a hit megerősítése. Az Isten-
nek tett őszinte gyónás utáni bűn-
bánat részei: a bűn okozta törede-
lem, rettegés, feloldozás, hit, bűn-
bánat gyümölcsei: jó cselekede-
tek.
Ez utóbbiak azonban nem
jogos
ítanak a kegyelemre, azért
kell jónak lenni, mert ez Isten pa-
rancsa. A szenteket tisztelni kell,
de hoz
zájuk imádkozni: nem.
A lelkész kiemelte, hogy Luther
nem új vallást teremtett, hanem a
vakv
ágányra került gyakorlatot
visszave
zette a bibliai helyes útra.
Az ágostai hittételeket – az egy-
háztörténelemben először – nem
egyházi vezetők, hanem világiak
írták alá.
Az evangélikus egyház
a közösség allegóriája.
A nem könnyű témát taglaló elő-
adáson kb. ötven fő vett részt,
köztük a testvérgyülekezetekből
és a reformátusoktól érkezettek.
A pápa a protestáns Svédországban
8
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
2017. január 4-én Wolfsburg és
Bitterfeld után a Wittenbergben
leszállni szándékozó utasok igen-
csak meglepődtek, amikor az exp-
resszvonatuk egyszerűen átrobo-
gott az állomáson. Egy a vonaton
utaz
ó újságíró beszámolója sze-
rint a személyzet egy idő után
észlelte a hibát, és a nyíltvonalon
megálltak. Kis idő múltán vissza-
tolattak, majd a gyors le-
és fel-
szállás után 14 perc késéssel foly-
tatták útjukat. A menetidőben rejlő
tartalékok miatt a végállomáson
már csak kettő perc volt a menet-
rendtől való eltérés.
Az újságíró a Twitteren át tett ész-
revételeire reagálva a DB szóvivő-
je elismerte, hogy a mozdonyve-
zető sajnálatos módon elfelejtett
megállni. Az ügy miatti sajnálko-
zását azzal toldotta meg, hogy az
évi 500.000 vonat 3.000.000 meg-
állását tekintve ez egyedi esetnek
számít. Ennek ellenére kivizsgál-
ják az esetet, és mindent meg-
tesznek, hogy ne ismétlődjön meg
Az eseménynek különleges szí-
nezetet ad, hogy 2017 Luther em-
lékév, mivel Martin Luther 500
évvel ezelőtt szögelte ki 95 tételét
a wittenbergi vártemplom kapujá-
ra. A város 1938-tól hivatalosan is
a Lutherstadt Wittenberg
névre
hallgat, így emlékezve meg a re-
formátor Luther munkásságáról.
1999 óta Békéscsaba testvérvá-
rosa.
…talált a folyóban egy különösen
értékes követ. Másnap találkozott
egy másik utazóval, aki éhes volt,
így hát a bölcs asszony kinyitotta
a csomagját, és megosztotta en-
niva
lóját a vándorral. Az éhes utas
meglátta a drágakövet az asz-
szonynál, és kérte őt, hogy adja
neki. A nő habozás nélkül neki
adta a követ. A vándor örvendez-
ve jó szerencséjén továbbállt, hi-
szen tudta: a drágakő olyan érté-
kes, hogy élete hátralévő részé-
ben nem kell többé szükséget
szen
vednie. Ám néhány nappal
később a vándor visszatért az
asszony
hoz, és visszaadta neki a
követ.
– Gondolkoztam
–
szólalt
meg.
– Jól tudom, milyen értékes
ez a kő, de visszaadom abban a
re
ményben, hogy adhatsz nekem
vala
mit, ami még értékesebb. Add
nekem azt a valamit belőled, ami
képessé tett arra, hogy nekem
add a k
övet!
Húsvét közeledtével sokszor talál-
kozunk
Jézus utolsó szavaival,
vagy a passiótörténet jeleneteivel.
Nem csak a templomban, hanem
a különböző médiumokban is.
Ilyenkor még többet foglalkozunk
Jézus szenvedéseivel, mint más-
kor. És ez érthető is.
Én Istenem, én Istenem, miért
hagytál el engemet? – idézzük
sokszor Jézusnak Máté evangéli-
uma szerinti utolsó mondatát.
Ezek a panaszló szavak azt sejte-
tik, hogy Krisztus kénytelen volt a
halálnál is nagyobb büntetést el-
szenvedni, az atyja, vagyis az
Isten is elfordult tőle. Magára ma-
radt.
Isten nem vállal sorközössé-
get a bűnnel, márpedig Jézus
magára vette azokat a kereszten.
Ezért Istennek el kellett fordulnia
tőle, még ha a saját fia is volt.
T
ávol van tőlem a segítség, pedig
jajgatva kiáltok – idézi Máté (az
Újszövetség görög nyelve helyett)
eredetiben, héberül a zsoltárver-
set. Így lehet tisztázni azt a félre-
értést, hogy miért mondják egye-
sek Jézus szavaira, hogy végső
elkeseredésében Illést hívta se-
gítségül. Illés neve ugyanis hébe-
rül Élijahú, azaz Isten. Tehát való-
ban f
élreérthető a mondat. Külö-
nösen azért volt természetes Illés
értése, mert – ha Jézust messiás-
nak mondjuk, mint ahogy az is
–
Illést a Messiás útjának előkészí-
tőjének tartja a zsidó hagyomány.
Jézus valójában Istent hívta, hi-
szen az Atya (ezen utolsó pillana-
tig) mind
végig vele volt. Kihez is
fordulhatott volna máshoz?! Ez
már régen történt, de van a má-
nak is egy nagyon fontos kérdése:
Miért hagytuk mi magára az Atya,
a Fiú, a Szentléke Istent?
Sajnos az utóbbi időben egy in-
kább úgy tűnik, hogy Isten, aki a
mi Meg
váltónk és Vigasztalónk,
már csak keveseket érdekel. Kö-
zülük is túlnyomó többségében az
idősebb korosztályt. A hittanjáró
fiatalok a konfirmációs vizsga után
egysze
rűen eltűnnek, a szüleikkel,
nagy
szüleikkel együtt. Biztosan
közrejátszik az is, hogy az idő-
sebbek, kiröpülvén a gyerekek,
jobban ráérnek. Mintha nem tud-
nák, hogy a templomba járáson,
az úrvacsorán, a hitközösségeken
belüli élet lényegében az üdvös-
séget is jelentheti a számukra.
Nagy a koc
kázat, és az emberek
többsége, átvéve a rohanó világ
sebes
ségét, fordulatszámát, a
jelenért feláldozza a jövőt.
Koncz Zsuzsának van egy Bródy-
Illés száma, aminek egyik sora
nagyon is idepasszol: „Miért hagy-
tuk, hogy így legyen?” A választ
ki-
ki megtalálja magában, ha szán
rá időt, ha komolyan keresi…
Az állomás és az ICE-vonat
9
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
Febr
uár 16.
Smidéliusz András
kajárpéci ev. lelkész előadása:
Az
Ágostai hitvallás egyházképe
•
Március 12-14.
D
r. Percze Sándor ménfőcsanaki
ev.
lelkész evangelizációja – 3 r.
Evangélikus hitünk 4 alappillére
Luther „Sola” teológiai hittételei
•
Április hónap
Az
Evangélikus Egyház készíttette
k
ültéri képeskönyv kiállítás a
templom előtti téren.
Április 20.
Ittzés János ny. ev. püspök:
Vallom az evangélikus keresztény
egyház tiszta és igaz tanítását, és
hozzá hűséggel ragaszkodom.
Április 25.
Händel Messiás című oratóriuma
rock-
változat a MÜPA-ban
•
Előadás májusban
Árva Bethlen Kata monodrámája,
Kökényessy Ági színművész ea.
•
Előadások júniusban
ifj. Hafenscher Károly lelkész,
a Reformáció kormánybiztosa:
Közösségeink jövője
– 500 éve reformáció
Dr. Korányi András egy. tanár
Egyháztörténet
Kirándulás júniusban
A budapesti
Evangélikus Múze-
um, a
Nemzeti Múzeum reformá-
ciói időszaki kiállításainak, és a
Biblia Múzeum megtekintése.
•
Tervezett
további utazások
Utazás erdélyi ref. emlékhelyekre.
Németország: Luther-út
Egyházkerületi nap: Sárvár
•
További rendezvények
Augusztus 24-27.
Wittenbergi magyar napok:
Ok
tóber 31.
R
eformáció központi rendezvé-
nye: Papp László Sportaréna
A templomhoz a
telket Magyar
ó-
vár városa in-
gyen biztosítot-
ta.
Jummer-
spach Frigyes
helybeli
építész
gyorsan
elk
é-
szült a terve-
zéssel, így az építkezés 1876-ban
elkezdődhetett. 1879-ben került
tető alá a templom. Használatba
vétele azonban csak 5 évre rá
sikerült, mivel a belső berendezé-
sek addigra k
észültek el.
1884. június 8-a (szentháromság-
napja)
örömünnep volt a maroknyi
magyaróvári evangélikus gyüleke-
zetnek;
ekkor szentelte fel új
templomát Geduly Lajos pozso-
nyi püspök. Megkezdődhetett az
igazi gyülekezeti élet. 1887-ben
pedálos harmóniumot szereztek
be, majd 1896-
ban megvásárolták
mindh
árom (560, 280 és 150 kg-
os) harangunkat, melyeket 1896.
augusztus 23-
án szentelték fel.
1908-ban pedig be
szerezték a ma
is működő toronyórát. 1909-ben
megkezdődött az anyásulási moz-
galom. Eddig évenként 8 istentisz-
telet volt Magyaróvárott, amelyek
időpontját mindig előre megállapí-
tották, kinyomtatták és újságban is
meghirdették. Így adták a gyüle-
keze
t tudtára. Az 1910-ben meg-
tartott népszámláláskor már 602
lelket számlál a gyülekezet az
addigi 2-3
százzal szemben.
Ezen fejlődés eredményeként
1910. február 7-én tartott közgyű-
lés kimondja az önálló magyaró-
vári gyülekezet létrejöttét. Itt dön-
tenek egy olyan
papi lakás felépí-
téséről is, amelyben otthont talál
majd
a lelkész, a kántor és az
egyházfi is. A hozzá szükséges
telket már 1908-ban megvették.
Az építkezést 1914-ben kezdték, s
mire
az épületet tető alá hozták,
kitört az első világháború.
Olvasom a
régi neveket a temp-
lom padjain
, úgy érzem évszá-
zadnyi történelem tekint vissza
rám. Bár elmentek, mégis itt van-
nak;
némelyiknek a gyermeke,
másiknak az unokája, dédunoká-
ja, rokona viszi to
vább a nevet és
a hitet.
A 17 női nevet és 12 férfi
nevet tartalmazó névsor az első
padsortól, (baloldalon a nők, jobb-
oldalon a férfiak bontásban) balról
jobbra
íródott.
Dr. Szahlender Ferenc
né
Csatáry Elekné
özv. Dr. Tabajdy Zoltánné
gróf Se Tottó Gergelyné
Dercsényi Sándorné
Geiszbühl Mihályné
Günther Lajosné
Nagy Eszter
Schmicke Gergelyné
Gábriel Károlyné,
Junek Rezsőné
Rosina Hoffmann
Farkas Mihályné
Csengey Margit
Blaschkó Jánosné
Strasser Jánosné
Szabó Károlyné
Móricz Czéh
Prőhle Henrik
Samuel Günther
Teutsch Reinhold
Szirmay Jenő
Adolf Weegmann
Mathias Hoffmann
Josef Patschinsky
Franz Swetlik
Josef Krischker
Adam Dietrich
Christia Ilsemann
10
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
A GEISZBÜHL-CSALÁD
Geiszbühl Erna és Geiszbühl Ró-
bert így írták meg az ötödik gene-
ráció óta a mosonmagyaróvári
evangélikus gyülekezethez kötődő
családjuk történetét.
„Az anyai ágon evangélikus csa-
ládunk Németországból került
Magyarországra.
Nagyanyánk
Hoffmann Rozina (Pauer Rozina,
1871 -
1945), nagyapánk Hoff-
mann Mátyás mézeskalácsos kis-
iparosok voltak. Magyar utca h
á-
zuk (Üvegcipő bolt) még mai áll.
Négy gyermekük Gusztáv (1904),
Róza (édesanyánk, 1906), Anna
(1908) és Irma (1911). Édes-
anyánk (édesapja korai halála
után) nagybátyjához, Hoffmann
Gusztáv mosoni pékkisiparoshoz
került,
ahol
megismerkedett
Geiszbühl Mihállyal (édesapánk,
1895-
1976), és 1928-ban össze-
házasodtak. Édesapánk 9 gyer-
mekes katolikus családban szüle-
tett, legkisebb öccse Mátyás
(1908), a kőhidai börtön katolikus
lelkésze volt. Édesapánk reverzá-
list
adott, így mi mindhárman
evangélikusok lettünk.”
A három testvér közül Erna (1930)
tanulmányait Magyaróváron és
Kőszegen a Gyurátz Ferenc
evangélikus internátusban kezdte,
majd az egyházi iskolák megszű-
nése után a magyaróvári piarista
gimnáziumban folytatta. „Felsőfo-
kú pedagógiai végzettségemet
Győrben szereztem.
Két gyermekem született. Zsuzsa
(1953) debre
ceni egyetemi évei
után Budapesten helyezkedett el,
majd Németországba ment férj-
hez, ahol egy lánya született. Tőle
két unokám van, akik szintén
evan
gélikusok. Katalin (1957) Bu-
dapesten
szerzett
dip
lomát, és munka
mellett a Deák téri
templom zeneka
rának
he
gedűseként vállalt
egyházi
szolg
álatot,
jelenleg
Németor-
szágban dolgozik.”
A kétgyermekes Mi-
hály (1932), Moson-
magya
róváron, majd a
sopro
ni
evangélikus
líceumban tanult, de
a
nnak megszűnése után ő is a
mosonma
gyaróvári
piaristáknál
érettségizett. A Budapesti Műsza-
ki Egyetemen szerzett diplomát,
je
lenleg Budakalászon lakik, és a
szentendrei evangélikus gyüleke-
zet aktív tagja. Péter fia (1965)
Ausztráliában él, két kislánya szü-
letett. Mi
hálynak (1970) egy lánya
és egy fia van.
A legfiatalabb testvér, Róbert
(1938), Mo
sonmagyaróváron járt
általános iskolába, Győrben sze-
rezte közép- és felsőfokú végzett-
ségét gyártástechnológia szakon.
„Egy fiúgyermekem született, Ró-
bert (1966), aki ma Feke
teerdőn
él a családjával. Áron unokám
(2002)
a
mosonmagyaróvári
evangélikus gyülekezet tagjaként
2015-
ben konfirmált, bízva abban,
hogy a család gyülekezethez való
tartozását felnőtt korában is to-
vább viszi.”
Az 1922-ben
alakult önálló gyüle-
kezet tagjaiként nevük még ma is
megtalálható a padsorok között.
Bár a fűtési idényben a gyüleke-
zeti teremben tartott
igehirdetési
al-kalmakon csak 10-
15 fő vesz
részt, legaktívabb tagjai révén a
testvérgyülekezetünk is készül a
Luther-
év méltó megünneplésére.
Egyebek mellett
– Kiss Miklós
esperes-
lelkész egyetértésével –
február 24-én nyújtottak be a pol-
gármesternek egy kérelmet. Azt
kezdeményezték, egy, a temp-
lomhoz közeli névtelen utcácskát
Luther Mártonról nevezzék el.
Bízunk a kedvező fogadtatásban.
„Mert az Úr nem azt nézi, amit az ember;
mert az ember azt nézi, ami a szeme előtt van,
de az Úr azt nézi, ami a szívben van." (1Sám 16,7)
11
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
Karikázd be a helyes válasz betű-
jelét, majd a bekarikázott betűket
sorrendben írd a vonalra, és meg-
kapod a megfejtést! (Egy kérdésre
csak egy helyes válasz adható.)
1.
Hányadik napon támadt fel Jé-
zus?
K
a harmadikon
L
a negyediken
M
a másodikon
2.
Hány gonosztevővel együtt fe-
szítették meg Jézust?
D
eggyel
E
kettővel
É hárommal
3.
Kit találtak a sírban a Jézus
testét bebalzsamozni érkező
asszonyok?
R
egy angyalt
S
a feltámadt Jézust
T
Jánost
4.
Melyik tanítvány ért elsőnek az
üres sírhoz?
E
János
É Péter
F
Jakab
5.
Ki vagy kik akarták Jézus halá-
lát?
R
Júdás
S
papok
, írástudók,
farizeusok
T
tanítványok
6. V
égül melyik vezető adta ki a
parancsot Jézus keresztre fe-
szítésére?
V
a
főpap
S
Heródes
Z
Pilátus
7.
Melyik tanítvány tagadta meg
Jézust háromszor?
R
Júdás
S
János
T
Péter
A keresztre feszítése előtti utolsó
vasárnapon Jézus Jeruzsálembe
ment.
A zsidók ugyanis ezen a
napon ünnepelték az egyiptomi
rabságból való kiszabadulásukat.
E
z a nap a Virágvasárnap.
M
M
A
A
G
G
Y
Y
A
A
R
R
O
O
R
R
S
S
Z
Z
Á
Á
G
G
I
I
E
E
V
V
A
A
N
N
G
G
É
É
L
L
I
I
K
K
U
U
S
S
E
E
G
G
Y
Y
H
H
Á
Á
Z
Z
Egyházunk közel 300 evangélikus
gyülekezet Jézus Krisztushoz kö-
tődő közössége. 37 óvodában és
iskolában mint-egy hétezer diák
készül az életre közel ezer peda-
gógusunk segítségével. Az Evan-
g
élikus Hittudományi Egyetemen
száznál több fiatal folytatja tanul-
mányait a lelkészi, hittanári, illetve
hitoktatói szakon.
S
zeretetintézményeinkben
több
száz idős ember kap testvéri kö-
zösségben otthont élete utolsó
sza
kaszára. Fogyatékos gyerme-
kek gondozására is vállalkozunk.
A
z evangélikusok szociális érzé-
keny
ségéről tanúskodik, hogy
foglalkozunk haj
léktalanokkal és
szenve
délybetegekkel is.
Idei kampányunk középpontjában
az evangélikus oktatás- és neve-
lés, azaz óvodáink és iskoláink
állnak.
Kedvezményezett neve:
Magyaror
szági Evangélikus Egyház
Technikai szám: 0035
A katolikus templomokban ekkor
van a barkaszente
lés. Juss el a
nyíltól a városkapuig a labirintu-
s
on át!
A Gyermekoldalt készítette:
Ferenczy Balázs
H
H
A
A
R
R
A
A
N
N
G
G
S
S
Z
Z
Ó
Ó
A
A
L
L
A
A
P
P
Í
Í
T
T
V
V
Á
Á
N
N
Y
Y
Alapítás éve: 1995
Az Alapítvány célja:
Az egyházközségi épületek állag-
megóvásának, felújításának, kor-
szerűsítésének, karbantartásának
és hatékony működésének előse-
gítése; a tartalmas gyülekezeti
élet elősegítése, összejövetelek,
prog
ramok, találkozók finanszíro-
zása; tehetséges protestáns mo-
sonma
gyaróvári fiatalok tanulmá-
nyainak segítése havi rendszeres
támogatással.
Számlaszám: 58600252-10011386
Adószám: 18530069-1-08
Az adótörvény szerint Ön
mindkettőt támogathatja.
A szabályok szerint adója
1 %-
át felajánlhatja
egy egyháznak és
egy nonprofit szervezetnek.
Ezt
az adótartalmat
minden
képpen erre fordítják.
Döntsön Ön!
Kérjük, hogy adója 1-1 %-át
ajánlja fel az egyházunk és a
gyülekezeti alapítványunk
nemes céljaira!
12
LUTHERANUS
● A Mosonmag yaróvári Evangélikus G yül ekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
IV. évf. 1. szám ● Húsvét
Gyülekezetünk
egyházi szolgálatai
Keresztelés: Gyermeküket ke-
resztény hitben nevelni akaró
szülők kérhetik gyermekük ke-
resztelését. Ennek alapfeltétele,
hogy az egyik szülő evangélikus
legyen és mindkét szülő, vala-
mint a kereszt
szülők legyenek
megkeresztelve. A ke
resztelés
nincs
korhatárhoz kötve, így ke-
resztelését kérheti felnőtt ember
is, aki megtért Istenhez.
Konfirmáció: A megkeresztelt és
hitben nevelt gyerekek 7 éves
ko
ruktól járhatnak bibliaórára: mé-
lyíthetik ismeretüket, hitüket. 13
éves kortól, a gyermekként meg-
szerz
ett hit erősítését szolgálja a
konfirmációs bibliaóra. A konfir-
mandusok az egy
éves felkészítő
szakasz végén vizsgát tesznek.
Esketés: Megházasodni annyit
jelent, mint elkötelezni magunkat
egymásnak és fogadalmat tenni
az Úr Isten előtt. A házasságkötés
feltétele, hogy az egyik fél evan-
g
élikus legyen és mindketten meg
legyenek keresztelve.
Lelki gondozás: A nehéz élet-
helyzetbe került ember számára
nincs bizto
sabb út, mint az Úrhoz
és a Szentíráshoz fordulni. Lelké-
szi titoktartás mellett van lehető-
ség személyes lelki gondozásra,
négyszemközti beszélgetésre is.
Temetés: Az egyházi temetés
igényének bejelentésekor a hoz-
zátartozónak személyesen kell
meg
jelennie. Nem tartunk külön
gyászmisét, hanem a temetést
követő istentiszteleten imádságot
mondunk az elh
unyt emlékére.
Gyülekezeti
alkalmaink
Istentisztelet
Vasárnap
09:00 Lev
él
10:00 Mosonmagya
róvár
11:00 Hegyeshalom
14:00 Rajka
Gyermek biblia
óra
Hétfő
13.30
Levél
14.30 Hegyeshalom
15.30 Rajka
Kedd
08:00 Piarista Iskola
08:55 Piarista Iskola
Szerda
16:00
Óvári gyülekezeti terem
Csütörtök
11.40
Halászi
Konfirmációi felkészítő
Szerda
15.00 Rajka
17:00
Óvári gyülekezeti terem
Felnőtt bibliaóra
Cs
ütörtök
18:00
Óvári gyülekezeti terem
A BÖJT
Nekem az olyan böjt tetszik, ami-
kor leoldod a b
űnösen fölrakott
bilincseket, kibontod a járom köte-
leit, szabadon bocsátod az el-
nyomottakat, és összetörsz min-
den jármot! Oszd meg kenyeredet
az éhezővel, vidd be házadba a
szegény bujdosókat, ha mezíte-
lent
látsz, ruházd fel, és ne zár-
kózz el testvéred elől! Akkor eljön
világosságod, mint a hajnalhasa-
dás, és hamar beheged a sebed.
Igazs
ágod jár előtted, és az Úr
dicsősége lesz mögötted. Ha se-
gítségül hívod az Urat, ő válaszol,
ha
kiáltasz, ezt mondja: Itt vagyok!
(
Ézs 58,6-9)
Gyülekezetünk
elöljárói
Kiss Mik
lós
esperes-
lelkész
20-824-97-12
Nagy Zoltán
felügyelő
Heincz Sándor
gondnok
30-937-21-80
96-213-276
Presbiterek:
Dr. Cserháti Géza, Günther Já-
nos, Heincz Sándor, Heincz Sán-
dorné, Horváth Balázs, Horváth
Jenő, Ihász Kálmánné, Kovács
Gyula, Nagy Sándor, Nemes Irén,
Scheibné Vajda Edit, Tóth Erika,
Török Gyula, Tuller Kálmánné,
Varga Ildikó, Varga Tamás
Presbitérium:
Döntéshozó testület. Tagjai: a
lelkész, a felügyelő és a presbite-
rek
Lelkészi hivatal elérhetősége:
Mosonmagyaróvár, Magyar u. 33.
Telefon: 96-217-160
Elérhetőségeink a világhálón:
mosonmagyarovar.lutheran.hu
hu-hu.facebook.com
/pages/Mosonma
gyaróvári-
Evangélikus-Gyülekezet
Impresszum:
A Mosonmagyaróvári
Evangélikus Gyülekezet
ingyenes hírlevele
K
özreműködők:
Ferenczy Balázs, Nagy Zoltán,
Vizsy-Gombosi Lilla
Felelős kiadó:
Kiss Miklós, esperes-lelkész
Szerkeszt
ő:
Vizsy Ferenc (30-633-21-77)
Protestáns Újságírók Szövetségének
tagja
Email:
vizsyfi@gmail.com