1
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
Bek
öszöntő
Erős vár a mi
Iste
nünk!
Ezzel a jól is
-
mert köszö
n-
téssel üdvöz
-
löm ennek a
most
megje-
lent gyüleke
-
zeti hírl
e
vél
-
nek az olva-
sóit. Ez a
kiadvány
, amely
nek első
számát tartja kezében, a moso
n-
magyaróvári evangélikus gyülek
e-
zet presbitériumának döntése ala
p-
ján készült
, amelynek
indítása
öröm és felelősség egyaránt.
Öröm, mert ennek a kia
d
ványnak a
segítségével új lehetőség nyílik
arra, hogy a gyülekezetünk
terül
e-
tén élő evangélikusokat elérhe
s-
sük. Szeretnénk is minél szélesebb
körhöz eljuttatni a Hírlev
elet.
Üdvözítő született ma nektek,
aki az Úr Krisztus, a Dávid vár
o-
s
á
ban. (Lk. 2, 11)
A karácsony a kereszténység
egyik legnagyobb ünnepe. Ilye
nkor
arra emlékezünk, hogy az Is
ten
annyira szerette az embert, hogy
fiát küldte el a megmentésére.
Mitől kellett megmenteni bennü
n-
ket? Miért volt szükségünk egyá
l-
ta
lán üdvözítőre?
Először is Iste
n-
nek a bűntől és annak követke
z-
ményeitől kellett megment
enie az
embert.
Mi is az a bűn?
Felelősség, mert a Hírlevelet olyan
tartalommal kell mindig megt
ölteni,
ami vonzó és értékes az olvasók
sz
ámára.
Terveink szerint az írásokkal
sze-
retné
nk a
gyülekezet életének
minden lényeges területét éri
nteni,
bemutatni olyan gyülekezeti tag
o-
kat és tisztségviselő
ket, akiknek
hite, egyházhűsége példa l
ehet
mások számára. Szeretnénk a
gy
ülekezeti életünk es
e
ményeiről
részletese
b
ben is szólni
, olyan hit-
ébresztő írásokat közölni, ami lelki
épülésünkre szo
l
gál.
Kezdeményezésünknek
akkor lesz
folytatása, ha les
z
nek olvasói is.
Ezért örülnénk, ha kapnánk vissz
a-
jelzéseket, hogy mi volt az erénye,
és mi volt a gye
n
gesége. Építő,
előremutató javaslatokat és ötlet
e-
ket várunk arra nézve, hogy
mi-
képpen tudnánk tartalmi sze
mpont-
Röviden úgy válaszolha
tjuk meg,
hogy az, ami elválaszt be
n
nünket,
embereket az Is
tentől.
Az, amikor
mi akarunk
dönteni
saját
sorsunk
ból még
értékese
b
bé tenni ezt a
gyülekezeti kia
d
ványt. Jó volna, ha
lennének olyan egyhá
ztagok, akik
késztetést éreznek arra, hogy m
a-
guk is írásokkal jelen
tkezzenek,
h
iszen ez az ú
j
ság csak így tudja
betölteni küldetését
.
Köszönetet kell mondani mind
a-
zoknak, akik munkát és feladatot
válla
l
tak ennek a Hírlevélnek az
elindításában. Akik idejüket, ene
r-
giájukat áldozták azért, hogy ezt az
első számot kézbe vehessék az
olvasók. Legyen Isten áldása mu
n-
kájukon!
Mivel pedig ez az első szám kará-
csony közeledtével jelenik meg,
ezért így is, és most is áldott kará-
csonyi ünnepeket és áldott olv
a-
sást kíván
ok!
Kiss Miklós
esperes-
lelkész
felett és függetlenítjük magunkat
az Is
ten akaratától és legfeljebb
életünk azon részét adjuk Ist
e-
nünknek
, ami ne
künk
már
nem
KARÁCSONY
ÜZENETE
I.
évfolyam 1. szám
•
2014. Karácsony
Erős vár a mi Istenünk!
A Mosonmagyaróvári Evangélikus Gyülekezet Hírlev
ele
2
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
kel
l, vagy nem akadályozza terv
e-
inket túlságosan.
A magunk Iste-
névé válunk, mert úgy gondoljuk,
jobban tudjuk mi jó n
e
künk, mint
szerető mennyei Atyánk.
Ennek a lépésünknek azonban
súlyos ára van, mert ezzel nem a
szabadság és öná
l
lóság, hanem a
bűn útjára lépünk.
Hogyan?
Hát
úgy, ahogyan az első emberpár is
tette. Az ördög szabadságot, a
megistenülés lehetőségét kínálta
az embernek, aki be is dőlt a cse
l-
nek. Ahelyett azonban, hogy olya-
nokká lettünk volna, mint az Isten,
helyette a bűn következmény
e
ként
a paradicsomi állapotokat veszíte
t-
tük el
.
A gondtalan életet felváltotta
a gondokkal teli.
Ami ennél is ro
sz-
szabb, a bűn következményeként
elveszítettük az Istennel való
együttélés leh
e
tőségét is. Mert
Isten ugyan szereti teremtményét
az embert, de a bűnnel nem válla
l-
hat közösséget, mert az mi
ndent,
még a mennyet is megro
n
taná.
Hogyan fogadhatná magához az
o-
kat, akik ellene fordultak? Isten
nélkül p
e
dig egyedül maradunk,
kiszolgá
l
tatva a bűneinknek és
következmény
e
inek. Az út
- vissza
szerető Atyánkhoz
- lez
árult. A bűn
pedig hatalmas szakadékként vá-
lasztja el az embert az Is
tentől.
Isten nem mondott le rólunk, még
így sem! Üdvözítőt küldött nekünk
,
Dávid városá
ba,
az Úr Krisztust,
Bár Betlehemben csak egy istálló
jászolában adtunk neki helyet, ő
mégis felépítette a hidat bűneink
szakadéka felett, hogy aki akar,
megszabadulva bűneitől
, vissza-
térhessen szerető Atyán
khoz.
De ez neki sem volt ingyen! T
ő
led
is vár valamit. Csak annyit, hogy
indulj el a hídon vissza Istene
dhez.
Csak annyit, hogy legalább kará-
csonykor kulcsold össze a két k
e-
zedet és kiálts hozzá! Kérd, hogy
könyörüljön rajtad, bocsá
sson meg
neked
és
ne hagyjon egyedü
l, ha-
nem legyen veled! Hidd el, ha elin-
dulsz a hídon vi
s
sza Atyádhoz,
eléd fog jönni Jézus, megfogja
kezedet
és elkísér az úton.
Ferenczy Balázs
A „POGÁNY”
KARÁCSONYFA
A Római Birodalomban december
25-
én tartották a Napisten ünn
e
pét,
mivel az ókeresztény vallás szi
m-
bolikájában az isteni fényforrást, a
s
ötétségen diadalmaskodó fényt
Krisztus szimbolizálta, átvette e
n-
nek a szerepét, miután az első
niceai dö
n
tése alapján
325-ben az
ókeresztény egyház erre napra
helyezte Jézus születésének é
v-
fordulóját.
A
15. században állított
első fenyőket
al
mával és ostyával
díszítették.
A gyertya az 1960-as
években jelent meg a fán. Bécs
első karácsonyfáját a németszá
r-
mazású Arnstein ba
n
kárcsalád
állította fel 1814
-ben. Magyaror-
szágra a német ajkú, evangélikus
lakosság közvetítésével került a
19.
század 2. felében.
Az első „m
a-
gyar” karácsonyfát valószínű
leg
Brunszvik Teréz
állította
Aszódon.
A karácsonyfa
ehető díszei közül
igazi magyar sajátosság a szalo
n-
cukor.
Kétségtelen, hogy Jézus
betlehemi jászla mellett nem fenyő-
fák álltak. De a mi közép
-
európai
szokásaink miatt –
Luther Má
r-
ton
óta –
a karácsonyt úgy érezzük
teljesnek, ha szobánk sa
r
kában ott
áll a feldíszített fenyő
, a
sötétet
megvilágító, illatával a te
r
mészetet
is közel hozó karácson
yfa.
Pilinszky János:
Karácsonyi gondolatok
(részletek)
„A karácsony úgy érkezik meg
minden esztendőben, mint maga a
de
cemberi hónap, havával és téli
gond
jaival, költészetével. Akár a
telet, mintha az ünnepeket is el
e-
gendő volna rábíznunk a csi
llagok
járására, hogy a nagy égi mech
a-
nizmus engedelmesen, é
v
ről évre
meghozza számunkra. De ez nem
így van. Az ünnep nem csak „ránk
köszönt”, az ünnepet ki is kell é
r-
demelnünk.
Annak, akinek az ü
n-
nepet már csak az idő körforgása
hozza meg, an
nak számára lassan
kihűl a karácsony melege, kiürül
jelentése, míg végül kínos teherré
válik. Az ember kivételes lény.
Pil-
lanatról pillanatra rász
abott
életét
,
azt, amitől
percre se tud megsza-
badulni,
kell pillanatról pillanatra
kiérdemelnie, megtalálnia. Él
e
tünk
e terhes és fölemelő ellentmondá-
sának egyik legszebb diadala, é
r-
tékmérője: a valóban megtalált
ü
n
nep.”
„A tét nem kevesebb: vissza t
u-
dunk-
e találni a valódi evangéli
umi
hit-szeretet
vonzásába, vagy mind
kilátástalanabbul messze sodró-
dunk tőle. Életünk monoton körfo
r-
gását számunkra egyedül ez a
tengely emelheti az öröklét jelké
p-
évé, a mennyei körök előké
p
évé.”
„Túl a történeti valóságon, Jézus
megtestesülése (a bölcsőtől a k
o-
porsóig)
egyúttal az isteni
-emberi
történet legtömörebb, legegysz
e-
rűbb
és
leg
összetettebb képeit és
szimbólumait
ajándékozza
n
e-
künk.”
„Örök Isten, áldj meg minket,
Legyen őrző gondod ránk!
Te vezessed lépteinket:
Te vagy áldó, jó Atyánk.
Tereád vár minden nép:
Te vagy út és békesség.
Szeretettel nézz a földre!
Neved áldjuk mindörökre.”
Evangélikus énekeskönyv
, 293.
3
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
Sík Sándor:
A NAPKELETI BÖLCSEK
Ama csillag után.
A holdsugaras hideg éjsz
a
ká
ban,
Mint egy fehérfő, csendes álom,
Úgy vonult el a komoly karaván
.
És elöl ment a három.
A sziklás föld mogorván és kopá
ron
Feküdt el lábaik alatt.
Méltóságos sora a száz tevének
A harmaton halkan haladt.
És mintha fehér árnyak lengené
nek,
Úgy vonult végig a fehér sereg
A völgyön, a
h
ol nem nőttek virá
gok,
S a városon,
ahol az emberek,
Nem virrasztottak és nem éneke
ltek
S ahol nem látta őket senki sem.
És így suhant el csendesen
Életre éledt vágya Napkeletnek,
Az ezredéves éjszakán.
Ama csillag után.
Gyülekezetünk
Luther nyomában
Nagy várakozással készültünk
a
„Luther nyomában” elnevezésű
tematikus zarándokút elé, amel
y-
nek gon
dolata még tavaly vetődött
fel többünkben, olvasva az Eva
n-
gélikus Életben megjelent miskolci
és a Répcelak
-c
sánigi gyülekez
e-
tek „Lutherweg” úti beszámolóját.
Felvettük a kapcsolatot a Miskolci
Belvárosi Gyülekezet gondnoká
val,
Baksa László utazásszerv
e
zővel,
hogy elvállalnák
-
e az út megsze
r-
vezését. Pozitív válaszukra alap
o-
zottan indult el az érdeklődők t
o-
borz
ása, és tavaszra már közel 40
fővel a részleteket beszélhettük át.
Az öt
nap program
já
nak
összeállí-
tásával mindenki egyeté
rtett, csak
a visszaúton módosítottunk
a ter-
ven
, hogy még többet lá
thassunk.
Noha a Harangszó Alapítvány
anyagilag is támogatta az utazást,
az 50 személyes buszt nem sik
e-
rült feltöltenünk, de ezeket a hely
e-
ket, nagy örömünkre, miskolci tes
t-
vérek fogla
l
ták el. Ők hatan vettek
részt velünk együtt ezen a csodál
a-
tos kirándulá
son.
A
legvérmesebb remé
nyeinket is
messze túlszárnyalta az út öt na
p-
ja, köszönhetően a kiváló idege
n-
veze
tésnek és a jó szervezésnek.
A lelki élményekben gazdag, ta
r-
talmas utazást Sánd
or Frigyes
miskolci evangélikus lelkész felké-
szültsége biztosította, aki a kirá
n-
duló közösségnek nemcsak cs
o-
port-, de lelki ve
zetője is volt.
C
soportvezetőnk az autóbuszban
a
z út minden napjá
nak reggel
ét
áhítattal nyitotta, a nap végén
pe-
dig
esti áhítattal zárta. Olyan ala
p-
vető fontosságú keresztyén foga
l-
makat tisztázott, mint Isten tere
m-
tése, a bűneset, Krisztus keresz
t-
halála, kegyelem és újjászületés,
megszentel
ődés, örök élet.
Sándor Frigyes a maga közvetlen
módján az autóbuszban az érde
k-
lődést folya
matosan fenntartotta,
rengeteget hallhattunk Luther él
e-
téről, a reformációról, annak törté-
nelemi hatásáról, általában a k
e-
resztyénségről, a különböző k
e-
resztyén vallások egymá
s
hoz való
viszonyáról. A fantaszt
ikus lelki
élmény része volt, hogy vasárnap
este
a száll
o
da erre a célra elkért
termében Sándor Fr
i
gyes lelkész
úrvacsorai istentiszt
eletet tartott.
Indulás
után mindenki bemutatk
o-
zott, s elmond
ta, mit vár az úttól. A
bemutatkozással is oldo
ttabb lett a
légkör, hiszen a zarándo
k
úton a
mosonmagyaróvári
evangélikus
gyülekezet tagjain kívül részt ve
t-
tek lébényi, levéli és miskolci
evangélikusok is.
Az út végére baráti
és lelki közö
s-
ség alakult ki, többen megnyíltak,
vallásos énekekkel, versekkel
és
történetekkel vallották meg a hitü-
ket.
A szeptember 11-
e és 15
-
e közötti
út első napján Ausztriában megt
e-
kintettük a melki bencés apátság
gazdag gyűjteményét, majd Sal
z-
burg belvárosában sétáltunk, és
meglát
o
gattuk Mozart szülőházát,
a salzbur
gi dómot, egy Ferences
rendi templomot, s meg
csodáltuk a
Mirabell kas
tély par
k
ját.
A második nap reggelén
a néme
t-
országi
Altöttingben megt
e
kintettük
a híres Krisztus panoráma
körké-
pet Jeruzsálem és a Golgota ábrá-
zolásával, majd tovább uta
ztunk
Augsburgba. A város
t az
á
gostai
evangélikus hitvallás szülővárosá-
nak
tartják, am
ely az 1530-as, va-
lamint az 1555-ben a katolikusok
és az evangélikusok közötti vallá
s-
békét kimondó birodalmi gyűlés
révén kapcsolódik Luther Márton
életé
hez.
A gyalogos séta során megtekinte
t-
tük a dómot, val
amint a Szent An-
na evangélikus templ
omot.
4
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
A ha
rmadik napon először Eis
e-
nachba utaztunk. Itt felgyalogoltunk
Wartburg várához. 1221 és 1227
között itt élt Árpád
-
házi Szent
Er-
zsébet, Luther pedig a szász vá-
lasztófejedelem védelmét élvezve
,
itt rejtőzött
1521
és 1522 között
„György lovag” álnéven, és itt
ford
í-
totta németre az Újszövetséget.
Majd ellátogattunk az eisenachi
Luther-
házba és Johann Sebastian
Bach szülőházába.
A negyedik napon Eislebenbe
utaz
tunk, ahol először megtekinte
t-
tük a felújított Sz
ent
Péter
Pál
templomot.
(Csoportképünk a főtéren készült.)
Ezután Luther szülőházát kerestük
fel, majd azt a házat, ahol meghalt,
illetve utolsó prédikációjának h
e-
lyét, a Szent András temp
lomot.
Délután Wittenbergbe utaztunk,
ahol a h
íres vártemplom kapujára
kiszegezte 95 tételét, és ezzel e
l-
indította a reformációt, az egyet
e-
mes keresztyén egyház megújulá-
sát. Wittenbergben a séta során
felke
restük a Luther házat és a
Melanchton h
á
zat.
Több helyen helyi idegenvezetők is
segítségünkre voltak a minél rés
z-
letesebb és színesebb tájékozt
a-
tásban, de
az adott he
lyhez kötődő
érdekes történeteket mindig halha
t-
tunk Sándor Frigyes csoportvez
e-
tőnktől
is.
Az utolsó nap, a hazautazás kö
z-
ben, az eltelt napok egyénenkénti
szem
élyes értékelésével, Luther
életra
jz
át illető
dolgozatírással
,
énekléssel, baráti beszélgetése
k-
kel, köszöne
t
nyilvánításokkal telt
el.
Lelki
leg feltöltődve, élményekkel
eltelve,
keresztyén
hitünkben
megerősítve és megerősödve té
r-
tünk haza.
Köszönet illeti Sándor
Fri
gyes tartalmas idegenvezetését,
az élményszerű igemagyarázato
k-
kal tartott lelki veze
tését, valamint
az uta
zást szervező Baksa László
munkáját.
Csak felhívni tudom a cikket o
l-
vasó testvéreink, de egyhá
zunk
vezetőink figyelmét is, hogy nem
csak a reformáció 500. évford
u-
lójára tekintettel, de a reformáció
lényegének,
fontosságának
megértését, Luther Márton, eg
y-
házunk alapítójának bátor és
eltökélt kiállását a valós törté-
nelmi helyszíneken átélve, e
l-
mondhatatlan és mélyen az e
m-
ber szívében megmaradó é
l-
mény.
Ezt minél több testvérünknek át
kell élni, ha kell, országos támog
a-
tással. Mert ilyen és ehhez h
a
sonló
utak szervezésével sokat tehetünk,
gyülekezeteken belül is, és orszá-
gos szinten
is, evangél
ikus
hitünk
és identitásunk megőrzéséért, erő-
sítéséért. És ennek szervezésé
ben
és lebonyolításában a mi
skolciak
rendkívüli
felkészültséggel,
és
most már többszörösen bizonyíto
t-
tan, az élen járnak. De nekünk,
magunknak is szükségünk van
reformációra, időről
-
időre megúj
u-
lásra. Hogy mi is visszatérjünk a
gyökere
k
hez, és akár egy ilyen
felejthetetlen út kapcsán, új gond
o-
latokkal, új célokkal, szívünk mé-
lyén Kris
z
tusban megerősödve és
újjászületve éljünk, és szolgáljuk
Urunk akarata szerint.
Nagy Sándor
-
Nagy Zoltán
Alapítás éve: 1995
Az Alapítvány célja:
Az egyházközség
i
épülete
k
álla
g-
megóvásának, felújításának,
kor-
szerűsítésének
, karbantart
ásának
és hatékony működésének elős
e-
g
ítése.
A gyülekezeti élet haték
o-
nyabb működésének elősegítése,
összejövetelek, programok, talá
l-
kozók fina
n
szírozása.
Tehetséges
protestáns mosonmagyaróvári fi
a-
talok tanulmánya
i
nak segítése havi
rendszeres támog
a
tással.
Az Alapítvány kuratóri
uma:
Antal Imre Zsoltné (e
l
nök)
, Buga
Márta
,
Nagyné Laskó Margit
,
Nitsch Zoltán
,
Takács István
Száml
asz
ám
:58600252-10011386
Adószám: 18530069
-1-08
5
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
„
Az pedig az
örök
élet,
hogy
megismerjenek
téged,
az egye-
dül
igaz Istent,
és
akit
elküldtél,
a
Jézus
Krisztust.
”
(János
17:3)
Életkérdés mindannyiunknak, hogy
ismerjük Jézust, és hogy annak
ismerjük, AKI!
M
iért éle
t
kérdés?
Az alapigében szereplő
megis-
merni
kifejezés a bibliában azt
jelenti, hogy valakivel életközö
s-
ségre k
e
rülni. Valakit az együtt
élés során belülről is megi
smerni,
mégpedig annyira, hogy vele be
l-
s
őleg is azonosulok. Nem véletlen,
hogy a h
á
zas
társi közösségre is
ugyanezt a szót has
z
nálja a biblia.
Ez a legteljesebb k
özösség, amikor
együtt élve ismeri meg egyik e
m-
ber a m
á
sikat.
Mi megszoktuk azt, hogy a felsz
í-
nen megborzolja egy-egy inform
á-
ció az értelmünket. Azt mon
djuk,
mi már azt tudjuk! Ol
vastunk vala-
mit róla, aztán, ha társasá
gban
szóba kerül, hozzá tudjunk szólni.
Ezt nem nevezné a biblia ismere
t-
nek. A biblia logikája sz
erint akkor
jut el az ember igazán egy mási
k-
nak a megismerésére, ha előbb
felismeri
, hogy kicsoda ő valójá-
ban, azu
tán
elismeri
őt annak, aki.
Akkor mondhatja, hogy megismer-
te. És ez sokkal több, mint az,
hogy hallottam róla val
amit.
Mi mindannyian úgy születünk,
hogy egyikünk sem ismeri Jézus
t.
És l
ehet, hogy vall
ásos családban
nő
t
tünk fel, hogy okos, jól tanuló,
otthon sokat segítő, vasárnapi i
s-
tentiszteletre szívesen járó gyer
e-
kek vol
tunk. De mindez kevés, ha
mégsem i
s
mertük meg Jézust.
És
lehet, hogy akkor figyelünk rá elő-
ször, amikor egy igehirdetésen
arról hal
lunk, hogy milyen sok rej-
tett bűnünk
is van. És éppen a jó
em
bereket veszélyezteti
az, hogy
eze
ket nem ismeri föl.
Vegyünk néhány példá
t!
Van olyan, hogy valaki mosolyogva
beszélget egy másikkal, és közben
magában átkozza azt. Tö
r
tént már
veled ilyen?
Va
n olyan, hogy valaki nagyon jó
gyerek,
megérd
emelten d
icsérik is,
és mégis sokszor előfo
rdul, hogy
szidja magában a szü
leit, vagy
irigy a testvérére, vagy még az
Istent is káromolja, ha nagyon
mérges. Volt ilyen az élete
dben?
Bizony s
okszor találva érezhetjük
magunkat.
A Biblia kijelenti, hogy mivel Isten
szent és gyűlöli a bűnt, minden
hamisság és bűn szigorú ítél
etet
von maga után. De viszont Isten
nagyon-nagyon szereti az embert,
még ha bűnös is, és semmiképpen
nem akarja, hogy a megé
rdemelt
halálos
ítélet
megsemmisítse.
Ezért a mi halálos ítéletünket eg
y-
szülött fián, Jézus Krisztuson ha
j-
totta vé
g
re. Lehetséges ez?
Igen.
Jézus annyira szeretett mi
nket,
hogy átvállalta magára a mi összes
bűnünket és annak a bünt
e
tését.
Ezért halt meg a kereszten. Ő soh
a
semmi gonoszt nem köv
etett el, de
Isten betudja ne
künk az Ő halálát,
és nem hajtja végre kétszer a mi
b
űnünk ítéletét, tehát amikor Jézus
meghalt a kereszten, Isten minden
bűnünket megbocsá
totta.
Akkor ez azt jelenti, hogy nekünk
már többé nem kell attól
retteg-
nünk, hogy az igazságos, méltó
büntetésünket el kell szenve
d-
nünk? Sőt, ez azt jelenti, hogy én
úgy á
l
lok az Isten előtt, mint ha
ártatlan lennék? Mint ha soha nem
vétkeztem volna Isten, a cs
a
ládom
tagjai, önmagam és sok embertá
r-
sam ellen? Igen. Ebben bizonyo-
sak lehetünk! A bibliában sok h
e-
lyütt meg van írva ez.
És, ha ez a felismerés valóban
tudatosul bennünk, akkor mérh
e-
tet
lenül nagy öröm és hála tölti be
a megvá
l
tó Krisztusát megismerő
ember szívét. Mert bo
l
dogsággal
tölti el, hogy megismerte Jéz
ust,
mint megváltóját. Hallottuk már
sokat, hogy Ő a világ megváltó
ja,
de most tudatosul, hogy az én
megváltóm is. Aki ismeri Jézust,
annak Ő már az egész lényét
meghat
á
rozza.
Nem csak olvasott, meg hallott ezt-
azt, és tudja, hogy ilyen is van a
vil
á
gon.
Itt sokkal többről van szó:
Itt arról van szó, hogy nem kell
többé mindenféle mesével nyu
g-
tatni a lelkiismeretemet, hogy nem
kell mentegetőznöm, hogy az
mégsem volt olyan súlyos bűn. Az
nagyon súlyos bűn volt! Ezért halt
meg helyettem az Isten fia. És n
e-
ke
m az meg van bocsájtva!
Egy másik csodálatos dolog, hogy
az ilyen ember, már soha nincs
egyedül. Ő már elmondhatja: Jé-
zus
–
aki az én megváltóm –
olyan,
mint ha a legjobb bar
á
tom lenne.
Minden elképzelhető hel
yzetben
szólhatok hozzá, és Ő vá
laszol is.
N
yugodtan rábízhatom magamat.
János eva
n
géliumában ő maga
mondta: Ti az én barátaim vagytok,
ha annak aka
ratát cselekszitek, aki
elküldött e
n
gem. Hát akkor szabad,
nagyon alázatosan, barátjának
tartanom magam.
Ki is Jézus?
—
A
Jézust felism
e-
rő, megismerő ember egyre több
pé
l
dát láthat arra, hogy hogyan
irányí
t
ja az életét. Például időzít
találkozás
o
kat. Vagy ajtókat nyit ott
is, ahol nem is tudtam, hogy van.
Bezár más ajtókat, ahol már maj
d-
nem beléptem, és utólag hálát
adok, hogy nem engedte. Hogy
van ez? Ő
őriz engem? Meg utat
nyit? Irányít? Go
n
dolatokat ad? Én,
aki olyan nehezen találom fel m
a-
gamat kényes hel
yzetekben?
Aztán előjönnek a régi bűnök. Most
mi van? Oda lett az egész? Meg
kellett tanulnom az igéből, hogy
ezekkel is Ő hozzá kell menni.
Ezekre
is bocsánatot ka
p
tam már
akkor, amikor Ő azt mondta a k
e-
reszten, hogy „Elvégeztetett!” És
így meg lehet k
e
gyelemből élni?
Nem a bűnre szabadítja ez föl az
embert, éppen, hogy vissz
atartja
attól!
6
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
És egyre többet j
e
lent ki magából
Jézus mindazoknak, akik
így ka
p-
csolatba ke
rülnek vele. H
ol van ez
attól,
hogy hallottunk valamit, tu-
dunk valamit róla?!
Életkérdés, hogy megismerjük Jé-
zust, mert Jézus Krisztus az egye
t-
len, akiben maga Isten hajolt közel
hozzánk, mert Jézus az egyetlen,
aki látta az Atyát, és hi
telesen
mondhatja el nekünk, hogy ki a mi
Istenünk, mert Jézus az egyetlen,
aki helyettünk meghalt a kereszten,
nincs más ezen a vilá
gon.
Ő az egyetlen, aki megtanít már itt
értelmesen élni, és hazavezet mi
n-
ket az Isten országába. Egy
e
dül
vele együtt engednek oda be. Né
l-
küle oda senki be nem teheti a
lábát. Csak Őrá való tekintettel
fogad min
ket úgy az Atya, mint
akik Őérette tiszták és igazak v
a-
gyunk.
Egyedül Őróla mondta a minde
n-
ható Isten, hogy ez az én szeretett
fiam, akiben én gyönyörködöm, őt
hallga
ssátok, és egyedül Ő az, aki
életünk minden helyzetében, b
e-
tegségben, műtőasztalon, börtö
n-
ben, ravatal mellett, és majd a h
a-
lálunk óráján is,
-
meg utána mi
n-
dörökké
-
nem csak velünk marad,
hanem megengedi, hogy ilyen szo-
ros, meg
hitt szeretett közösségben
éljünk vele, nyom
orult emberek. Ez
jelenti Őt megi
s
merni. Vele együtt
élni. Már itt, és majd oda át is.
Uram! Kinyitom az én életemet,
gyere be oda. Mától kezdve é
l-
jünk együtt, Te vagy az Úr, én
pedig
élek a Te akaratod szerint
.
Kérlek,
jelentsd ki magad n
é-
kem!
Ámen.
Hozzákötött engem
Szent reményem minden szála;
Hozzáfűzte lelkemet
Sírig a hit és a hála.
Nem szakít el tőle már
Sem élet, sem a halál!
(Ev. énekeskönyv 369,3)
Cseri Kálmán és Joó
Sándor ig
e-
hirdetéseiből merítve összeállíto
tta:
Nagy Zolt
án
Keresztelés —
Gyermeküket k
e-
resztény hitben nevelni akaró szü-
lők kérhetik gyermekük keresztelé-
sét. Ennek alapfeltétele, hogy az
egyik szülő evangélikus legyen és
mindkét szülő, valamint a keresz
t-
szülők legyenek megkeres
ztelve. A
keresztelés nincs korhatárhoz kö
t-
ve, így k
e
resztelését kérheti felnőtt
ember is, aki megtért I
stenhez.
Konfirmáció —
A megkeresztelt
és hitben nevelt gyerekek 7 éves
koruktól
járhatnak
bibliaórára,
amelyben mélyí
t
hetik ismeretüket
és hitüket. 13 éves kortól, a gye
r-
mekként megszerzett hit megerősí-
tését szolgálja a konfirmációs bi
b-
liaóra. A konfir
man
dusok az 1 éves
felkészítő szakasz végén vizsgát
tesznek.
Esketés —
Megházasodni annyit
jelent, mint elköt
elezni magunkat
egymá
s
nak és fogadalmat tenni az
Úr Isten előtt. A házasságkötés
feltétele, hogy az egyik fél evangé-
likus legyen és mindke
tten meg
legyenek keresztelve.
Lelki gondozás —
A nehéz éle
t-
helyzetbe került e
m
ber számára
nincs biztosabb út, mint az Úrhoz
és a Szentíráshoz fordulni. Lelké-
szi titoktartás mellett van lehetőség
személyes lelki gondozásra, nég
y-
szemközti beszélgeté
sre is.
Temetés —
Az egyházi temetés
igényének bejelentésekor a hozzá-
tartozónak személyesen kell me
g-
jelennie.
Nem
tartunk
külön
gyászm
i
sét, hanem a temetést
követő iste
n
tiszteleten imádságot
mon
dunk az elhunyt emléké
re.
Istentisztelet:
Vasárnap
10 óra
i kezdettel
G
yülekezeti
alkalmaink
Gyermek
hittanóra
:
S
zerda 17 óra (Kiss Miklós le
l
kész)
Konfirmáció
i
óra:
S
zerda 18 óra (Kiss Miklós le
l
kész)
Felnőtt
bibliaóra
:
C
sütörtök 18 óra (Ferenczy B
a-
lá
zs)
Piarista iskolai hittan
óra:
Kedden a
2. és a 3. órában
Gyülekezeti elöljárók
Kiss Miklós
esperes-
lelkész
Nagy Zoltán
felügyelő
Heincz Sándor
gondnok
Presbiterek:
Dr. Cserháti Géza, Günther Já
nos,
Heincz Sándor, Heincz Sá
n
dorné,
Horváth Balázs, Horváth Jenő,
Ihász Kálmánné, Kovács Gyula,
Nagy
Sándor,
Nemes
Irén,
Scheibné Va
j
da Edit, Tóth Erika,
Török Gyula, Tuller Kálmánné,
Varga Ildikó, Varga Tamás
Presbitérium:
D
öntéshozó testület
, tagjai: a pres-
biterek, a felügyelő és a le
l
kész.
Lelkészi hivat
al:
Mosonmagyaróvár, M
agyar u. 33.
Telefon: 96-217-160
Elöljárók elérh
e
tősége:
Kiss Miklós
20-824-97-12
Nagy Zoltán
30-937-21-80
Heincz Sándor
96-213-276
Elérhetőségeink a világhálón
:
mosonmagyarovar.lutheran.hu
hu-hu.facebook.com
/pages/Mosonma
gyaróvár
i-
Evangélikus
-
Gyülekezet
Téged hívlak, Uram, kősziklám,
ne fordulj el t
őlem némán!
(Zsolt 28,1a)
7
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
1. feladat
Egészítsd ki a mondatot! A mondatból hiányzó
szót a keresztrejtvény leghosszabb oszlopá
ban
olvashat
játok.
Jézus a mi
…...................
..............
, aki azért jött
el
erre a földre, hogy me
g
mentsen bennünket az ör
-
dögtől és örök életünk l
e
hessen, ha hiszünk benne.
1.
Jézus édesanyjának a neve
2.
Ebben a városban született Jézus
3.
Ez vezette a bölcseket Kisjé
zushoz
4.
Ő győzte le a filiszteus Gó
l
iátot
5.
Ebbe fektették az újszülött Jé
zust
6.
Itt jutott szállás Jézus szüle
inek
7.
Ők mentek először hódolni Jé
zushoz
8.
Jézus édesa
p
jának a neve
9.
Ő hirdette a pásztoroknak, hogy Kisjézus szül
etett
10.
Honnan érkeztek a bölcsek, akik hódoltak Kisjé-
zusnak
1
2
3
4
5
B A
6
B A N
7
8
9
10
A
R Ő L
2. feladat
3. feladat
Segíts eljutni a bölcseknek a Kisjézushoz
!
Találd meg az
egyetlen hozz
ájuk vezető utat
!
A magad örömére válaszold meg, hogy hová megyünk?
a)
Abba a városba megyünk, ahonnét Dávid király családja származott.
b)
Abba a városba megyünk, amelyről megjövendölték, hogy benne fog
meg
születni a Megváltó.
c)
Oda megyünk, ahol Heródes király megöletett minden két évnél fiat
a
labb kisfiút.
d)
Abba a városba megyünk, ahol Jézus született.
Összeállította: Ferenczy B
a
lázs
8
LUTHERANUS
●
A Mosonmagyaróvári Evangélik us Gyülekezet Hírlevele
Erős vár a mi Istenünk!
I.
évf. 1. szám ● Karácsony
Luther Márton vitairatait, okmá-
ny
ait és
leveleit egy
önmaga által
tervezett
ötszirmú rózsával hitel
e-
sítette, amelyen
VIVIT (=
é
l)
kö
r-
irat volt látható
. Az eredeti szim-
bólum valamivel egyszerűbb kiv
i-
tel
ben készült, mint az evangél
i-
kus egyház jelképé vált Luther
rózsa.
Luther a János Fr
igyes
választófejedelemtől ajá
n
dékként
kapott pecsétgyűrűbe maga vé-
sette, melyet id
ősebb
Lucas
Cranach, a kor egyik legnagyobb
német festője metszett fá
ba.
A piros szí
vben a
fekete
kereszt
jelentése
: a meg-
feszítettben való
hit üdvözít be
n-
nünket. A fehér
róz
sa annak a
kife
jezése, hogy a hit örömmel,
vigaszta
lással és békességgel
ajándékoz meg. É
g
színkék a m
e-
ző, mert a lelki és hitbeli öröm az
eljövendő mennyei örömök ke
z-
dete. Az arany
gyűrű jelzi, hogy a
mennyei üdvösség örö
k
ké tart.
Az új embléma
Az E
vangélikus Egyház számára
Petrikovics Edit által tervezett új
logó
az ősi
-
ősi YCHTÜSZ moz
a-
ikszó jelképére utal.
A k
iválasztás
szempontja
volt,
hogy a ne hason
lí
t-
son a Luther - r
ó-
zsára, eg
y
szerű és
modern, valamint,
hogy szürke árnyalatban is me
g-
je
lení
t
hető
legyen. A jelkép a te
r-
vező szerint kifejezi az evangél
i-
kus szellemiség attribútumait: a
nyi
tottságot, a megújulásra való
hajland
óságot, az elfogadást és
az alkalmazko
dóképességet.
Ünnep, amivel
Jézus Krisztus
születését ü
n-
nepeljük meg.
Kellene,
hogy
mindenki
ezt
ünnepelje, h
i-
szen
Krisztus
ajándék
volt
J
ózsefnek
és
Máriának
,
és Megvá
l
tóként az
egész világnak az lett. Azt gond
o-
lom, emiatt maradt meg a világnak
a karácsonyi ajándék
o
zás, ami így
az ünnepi „rituálé” része, sajnos
ma már túlzott mé
r
tékben,
hiszen
elvész mellette a lelki tart
alom.
Sokkal fontosabb lenne en
nél,
hogy az emberek rákészülve kicsit
megnyugodjanak, türelm
e
sebbé
váljanak másokkal, talán önm
a-
gukkal szemben is.
Karácsony ünnepét megelőző
szentestén megtelik a templom.
Ebből a szempontból a ritka a
l-
kalmak egyike ez. Az istentisztelet
után az emberek szűkebb
-
tágabb
családjukkal együtt fenyőillatú
szobákban a karácsonyfa körül
ajándékozzák meg egymást. Az
ünnepet megelőző adventi készü-
lődés, az ajándékok vásárlása,
sütés
-
főzés, fenyőfa már jelzik
előre a karácsonyt és olyan ha
n-
gulatot idéznek elő, am
i
re évente
várunk. A gyermekek azért, hogy
meg
kapják vágyott ajándékaikat,
a felnőttek pedig, hogy a minde
n-
napok roha
nását kicsit maguk
mögött hag
y
ják, megpihenjenek,
talán önm
a
gukban értékeljék az
elmúlt évet, előretekints
enek.
Vajon tudjuk, tudják
-e az emberek
és értik
-e
azt, hogy miről is szól
igazán ez az ünnep?
Bolla Imre
A
Karácsony Jézus születésének
ünnepe, a szer
e
teté, a családi
melegségé, az együvé tartozásé.”
Simon Zoltánné (Edit)
Luther 1517
. október 31
-
én hi
rdet-
te meg Wittenbergben az egy
ház
megújításának programját. A kö
zel
3 év múlva esedékes 500. évfo
r-
du
ló méltó megünneplése érdeké-
ben
Dr. Fabiny Tamás pü
s
pök
vezetésével emlékbizottság mű-
ködik, amely 2010 óta mi
nden
évben
sze
rvezi és koordinálja a
programokat. A nemzetközi Lu
ther
évtized 2015. évének temat
ikus
elnevezése:
R
eformáció és
okta-
tás
.
Ajánlott témák:
Templom és isk
o-
la.
A népoktatástól az elitképzé-
sig: A felemelkedés útja az okt
a-
táson keresztül. Mesterek és t
a-
nítványok. Iskoláink mai küldeté-
se. „A jó pap is holtig t
a
nul.”
ANEKDOTA
Impresszum:
A Mosonmagyaróvári
Evangélikus Gyülekezet
ingyenes hírlev
ele, mint
a
Presbitérium
nyomtatottan
és elektronikus
formában
terjesztett alkalmi kiad
ványa
Felelős kiadó:
Kiss Miklós
, esperes-
lelkész
Szerkeszti:
Vizsy Ferenc (30-633-21-77)
További közreműködők:
Nagy Sándor, Nagy Zoltán,
Fe
renczy Balázs
Email:
lutheranus.mv@gmail.com
A LUTHER-RÓZSA
Mit jelent nekem a Kar
á
csony?
Lutherhez egyszer elment egy fiatal pap
társa
,
és azt mondta
neki:
–
Doktor úr,
az a baj hogy
néha én magam sem hiszem, amit pré-
dik
á
lok.
Luther összetette a kezét és fe
l
nézett az égre:
–
Hála neked
Uram, m
ár
azt hittem, hogy csak én vagyok így ezzel.
Mit jelent nekem a Kar
á
csony?