Szücs Sándor (Szügy, 1890. május 20. - Mosonmagyaróvár, 1968. április 28.)
Az 1921. évben anyagyülekezetté vált mosonmagyaróváriak első lelkészéről, Szücs Sándorról emlékezünk meg Pröhle Henrik felügyelő barátja írásával, amely a "Lelkipásztor" Evangélikus Lelkészi Szakfolyóirat 1993/2 számában jelent meg. Hamvai az óvári temetőben nyugszanak, kegyelettel őrizzük emlékét.
Szücs Sándorra emlékezünk
(1890 – 1968)
„Két könyvet fogott görcsösen marokra,
a Bibliát és a Tragédiát…”
Így emlékezik meg Szücs Sándor volt magyaróvári
lelkészről gyülekezetének egyik tagja és volt tanítványa Hárs Ernő,
Eretnek Hittanórák című költeményében. És valóban a Bibliából fakadó mélységes
hitén és a Madách váteszi filozófiáján alapult Szücs Sándor egész lénye,
lelkivilága és gondolatmenete.
1890. május 20-án született a Nógrád megyei Szügy
községben. Teológiai tanulmányait Pozsonyban végezte. Az első világháborúban,
mint tábori lelkész szolgált a közös hadseregben. 1919-21-ig Raffay Sándor
püspök mellett segédlelkészként működött a Deák téri templomban és szolgált a
Rákóczi úti szlovák gyülekezetben is.
1921-ben az akkor önállóvá vált magyaróvári
egyházközség választotta meg lelkészévé, ahol 1952-ben a pártállam által
létrejött egyházi főhatóság részéről történt kényszernyugdíjaztatásáig
példátlan hűséggel működött. A reá háruló feladat számára nem volt könnyű, mindig
a hit és a magyarság hatotta át. Trianon után a dunáninneni egyházkerület
mosoni egyházmegyéjéből mindössze három, túlnyomórészt német anyanyelvűekből
álló, majd a kitelepítés révén csaknem elnéptelenedett gyülekezet: Rajka,
Hegyeshalom és Levél maradt meg. Utóbbinak filiája volt 1921-ig Magyaróvár, a
maga magyar és városi jellegű lakosságával.
Mikor 1936-ban magyaróvári lakos lettem, Szücs
Sándorhoz nemcsak a lelkipásztori kapcsolat, hanem egyre mélyülő barátság is
fűzött, és amikor Csatáry Elek ny. főispán halálával az egyházközség felügyelői
tiszte megürült, a közgyűlés engem tisztelt meg azzal, hogy utódjává
választott. Az ebből fakadó munkakapcsolat még szorosabbá tette barátságunkat.
A vasárnapi istentiszteletek után a lelkészlakon folytatott beszélgetések
felejthetetlenek számomra.
Milyen volt ő, mint ember? A nógrádi tájnak a nyugati végeken is hűséges fia
maradt. Itt is Madách szelleme hatotta át. Édesanyjához, akit a jó Isten hosszú
élettel áldott meg, őszinte szeretettel ragaszkodott. Feleségével, dr. Füsti
Molnár Mária, köztiszteletben álló szemorvossal és két lányával példás életet
élt. Ágnes lánya a Deák téri gyülekezet presbitere és a lelkészi hivatal
lelkiismeretes munkatársa. Zsuzsannát másfél évvel ezelőtt magához szólította
az Úr.
Szücs Sándor egyenes, bátor, szókimondó ember volt
vészterhes időkben is, minden jobbra vagy balra való eltolódás idegen volt
számára. Példa erre, hogy Gömbös Gyula miniszterelnök haláláról a központi
utasítás ellenére sem emlékezett meg.
Mint igehirdető, gondosan készült minden
prédikációjára, jó szónok volt és a dolog természetéből folyik, hogy csaknem
mindig elhangzott egy-egy madáchi gondolat. Mint lelkipásztor, szívén
viselte valamennyi hívének sorsát. Emlékezetesek a családi otthonokban tartott
bibliaórák is. Öröm volt számára barátjának, Szabó József balassagyarmati
lelkésszé és a dunáninneni egyházkerület püspökévé történt megválasztása. A
balassagyarmati beiktatáson együtt vettünk részt. Ezt az ünnepet sajnos
elhomályosította néhány felszólalás, amelyekből az egyházunk fölött egyre
inkább tornyosuló viharfelhőkre lehetett következtetni.
Azt gondolom, hogy Szücs Sándor volt az Ember
Tragédiájának legjobb ismerője. Madách eredeti művének minden sorát betéve
tudta és minden gondolatát külön értelmezte. Gyűjtötte a mű valamennyi magyar
és idegennyelvű kiadását, és ismerte az arra vonatkozó irodalmat. Ő volt az,
aki Szabó József érdeklődését is oly mértékben keltette fel, hogy ő, e munkát
folytatta és gazdagította.
Az egyházban a pártállam befolyása egyre nagyobb lett.
1952-ben a régi püspököket, köztük Szabó Józsefet állásukból felmentették és
szinte természetes, hogy a meggyőződéséért mindig bátran kiálló Szücs Sándort,
ereje teljében nyugállományba helyezték. Az előbb elmondottak ismeretében nem
nehéz elképzelni, milyen súlyos teherként nehezedett rá hazánk, egyházunk és
egyéni sorsa.
A közélettől teljesen visszavonult és kizárólag
családjának és tanulmányának élt. Hátrahagyott feljegyzései és fogalmazványai
bizonyítják lelki kínlódását, de ezekben az években is a Szentírásból és a
Tragédiából merített erőt. Az Úr huszonöt évvel ezelőtt, 1968. április 28-án
hívta el az örök hazába. Kívánságának megfelelően az Újszövetség és a Tragédia
egy-egy példányával együtt helyezték örök nyugalomra a magyaróvári temetőben.
Prőhle Henrik
Forrás: Lelkipásztor 1993/2. száma